Review: HEMA primer

hema
Een lezer had mij onlangs gevraagd om een review te geven over de HEMA primer die ik gebruik. Ik vond dit een goed idee, aangezien ik weet dat er wel meerdere meiden hier benieuwd naar zijn en sommige niet eens wéten waarvoor een primer nou precies dient en deze dan ook niet gebruiken. Hartstikke zonde, want eigenlijk is een primer best wel een must voor iedere beautyliefhebber en kan deze niet ontbreken in je make-upstash.

Wat is een primer, wat doet het en hoe gebruik je het?

Primer (ook wel ‘make-upbase’) is een substantie waarvan het meest essentiële en doeltreffende ingrediënt de siliconen zijn. Siliconen zorgen namelijk voor een laagje op de huid. Dit laagje geeft een egaler en gladdere huid, omdat het oneffenheden en onregelmatigheden vult. En omdat je huid egaler is, zorgt het er ook voor dat je foundation beter en fijner uitsmeert. Hierdoor ziet je make-up er niet alleen mooier, maar ook blijft deze beter hechten door de siliconen.

Primer breng je aan ná je dagcrème en vóór je foundation. Samengevat heeft een primer onder andere de volgende functies:

  • het zorgt voor een gladder en egaler huid omdat het oneffenheden en onregelmatigheden vult
  • het zorgt ervoor dat je foundation beter uitsmeert en mengt met je gezicht
  • het zorgt ervoor dat je make-up er frisser en egaler uitziet
  • het zorgt ervoor dat je make-up langer op je gezicht blijft zitten


HEMA primer

DSC_0164
Ik gebruik al een lange tijd de primer van de HEMA en om eerlijk te zijn kan ik me niet herinneren dat ik ooit een andere heb gebruikt. Ik ben ontzettend tevreden over deze primer, gewoonweg omdat ie doet wat ie moet doen en omdat hij ook zo lekker budgetproof is.

De HEMA primer zit in een klein tubetje van 30ml. De primer beweert voor een matterende en gladde ondergrond te zorgen voor je make-up. Ook schijnt er geen parfum in te zitten.

DSC_0166
Het eerste wat opvalt is dat de substantie wit van kleur en vrij dik is. De eerste keer toen ik deze primer uittestte, schrok ik er wel een beetje van: moest DIT de basis vormen voor mijn make-up?

DSC_0167
Als je de primer uitsmeert, merk je echter dat de witte kleur verdwijnt en de primer doorzichtig wordt. Bovendien maakt het ook niet uit dat de substantie dik is; ik vind het alleen maar fijner omdat je hierdoor slechts een kleine hoeveelheid hoeft te gebruiken.

Mijn bevindingen:

  • De primer zorgt inderdaad voor een hele matterende en egale effect
  • Ik merk dat de primer voor een ‘laagje’ op mijn huid zorgt (maar ik krijg er desondanks geen ‘maskergevoel’ van)
  • Ik hoef slechts een klein beetje te gebruiken voor een goed effect, omdat de substantie vrij dik is
  • De primer bevat geen parfum (alleen maar beter voor je huid!)
  • De primer is lekker goedkoop: zo’n tube van 30ml kost slechts €4,50

Kortom, naar mijn oordeel een ideale primer! Welke primer gebruiken jullie?

19 thoughts on “Review: HEMA primer

  1. Ik gebruik een foundation van Max factor waar de primer in verwerkt zit (3 in 1: primer, concealer en foundation). Maar heeft een primer geen nadeel? Bijvoorbeeld dat jouw huid niet ademt door die laag.

  2. Een goede primer is voor mij echt belangrijk, en ik vind het dus ook niet erg om er wat meer geld aan uit te geven. Deze is echt heel goedkoop en ik vraag me dus af of mijn huid hier wel goed zou op reageren. Ik vrees er een beetje voor. Zelf gebruik ik momenteel een primer van Too Faced.

  3. Lijkt me leuk om hem eens te proberen. Ik gebruik niet dagelijks een primer (ookal heb ik elke dag een full face make up op) omdat ik bij mezelf gemerkt heb dat hij mijn poriën verstopt. Heb een tijdje die van Gosh gebruikt en kreeg er puistjes van. Nu ben ik dus opzoek naar een primer dat ik in het weekend (gwn voor feestjes) zou kunnen gebruiken. x

  4. Goede review 🙂 ik gebruik alleen een primer als ik een lange dag heb of als ik uit ga. Dan gebruik ik de primer van Catrice en deze bevalt goed. Ik vind het alleen jammer dat deze in een potje zit ivm hygiëne. Deze ziet er wat dat betreft beter uit!

  5. Ik gebruik meestal een kohlpotlood om een lijntje boven mijn oog te trekken. Na een lange dag zit het zwart ook in mijn eye crease. Verder draag ik nooit foundation enkel een dagcreme. Kan ik de primer ook alleen voor dit gedeelte boven mijn ogen gebruiken of is het alleen voor het gezicht?

    • Voor je oogleden gebruik je een oogschaduwbase; deze dient in principe voor alle make-up die je op je oogleden aanbrengt, dus ook oogpotlood/eyeliner! Deze heb je van allerlei merken; ook Hema verkoopt een oogschaduwbase. Ik gebruik zelf de eyeshadowbase van Urban Decay.

Geef een reactie

